پیامی که چهره شما به جهان اطراف می دهد

پیامی که چهره شما به جهان اطراف می دهد

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.
همچنین تحقیق در مورد اینکه چه افرادی می توانند بهتر احساسات خود را مخفی کنند.

چهره ای که دارید همان چهره ای است که با آن متولد شده اید، اما پیامی که چهره ی شما ارسال می کند از قبل توسط ژن های شما تعیین نشده است. راجع به جراحی پلاستیک، مواد پرکننده ی زیرپوستی، یا بوتاکس که توسط پزشکان و متخصصان زیبایی انجام می‌شود، صحبت نمی کنیم. مگر آنکه عمل پیوند چهره انجام داده باشید و مجبور باشید تا آخر عمر خود با چهره ی خود کنار بیایید، اما پیام هایی که از حالات چهره ی شما به دیگران منتقل می شوند بیشتر از آنچه فکر می کنید در کنترل شما هستند.

پس از جنسیت، نژاد، و سن شما، این حالت های چهره شما هستند که بیشترین اطلاعات را در مورد شما در اختیار دیگران قرار می دهند. با در نظر گرفتن سن شما،  فاکتورهای مختلفی همراه با ویژگی های جغرافیایی و عادات زندگی نقش دارند. فردی سفید پوست اهل فلوریدا یا آریزونا معمولا بسیار پیرتر از فردی با نژاد ایرلندی خواهد بود که بسیار کمتر در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار گرفته است. افراد سیگاری در سطح پوست خود چین چروک های بیشتر نسبت به افراد غیر سیگاری دارند، این موضوع در مورد استفاده از اتاقک های مخصوص برنزه کردن پوست نیز صادق است. کارهای ساده ای مانند گذاشتن کلاه می تواند موجب حفظ مولکول های حساس پروتیین پوست شود، که در صورت ازدست رفتن آنها پوست با هر روز قرار گرفتن در معرض خورشید به مرور استحکام و رنگ خود را از دست خواهد داد.

با این حال در مسئله ی پیری چهره، عوامل دیگری بجز مراقبت از پوست نیز می توانند به طور موثر دخالت داشته باشند. به گفته شفر و همکاران (2015) هرچه چهره ی جوان تری داشته باشید، سن بیولوژیکی شما نیز پایینتر است. کوکوشنل (موسس برند معروف به همین نام) این مسئله را به بهترین شکل بیان می کند: “چهره ی شما در 20 سالگی، همان چهره ای است که طبیعت به شما بخشیده است، اما این به خود شما بستگی دارد که این چهره را تا 50 سالگی هم حفظ کنید.”

پیامی که چهره شما به جهان اطراف می دهد

ممکن است دوست داشته باشید که بتوانید آن چهره ی جوان را بدست آورید و این کار را از راه کنترل اشارات چهره خود به گونه ای که احساسات شما را در هر موقعیت، به دیگران منتقل سازند، انجام می‌دهید. هرچه کمتر اخم کنید، احتمال این که چروک های عمودی دور دهان و چروک های پیشانی در چهره ی شما پیدا شوند کمتر خواهد بود. حتی اگر ترجیح می دهید با هر بار احساس خارش در چهره ی خود، آن را مانند یک مزرعه شخم بزنید، با اینحال گاهی نیز داشتن چهره ای بی حالت که احساسات و تفکرات شما را از دید دیگران پنهان نگاه می دارد ممکن است مفید بنظر برسد.

شاید قصد خرید یک خودرو را دارید، و می خواهید آن را به بهترین قیمت ممکن خریداری کنید. اینکه فروشنده اشتیاق زیاد شما برای خرید یک خودروی هیوندای زردرنگ را از چهره ی شما حدس بزند، ممکن است برای شما به قیمت صدها و یا حتی هزاران دلار تمام شود. همچنین اگر در یک جلسه و یا مهمانی خانوادگی خسته کننده باشید، نشان دادن میل خود برای فرار از آنجا می تواند برای همه ی افرادی که می کوشند فضایی صمیمی و خوش آیند را به وجود آورند، ناراحت کننده باشد و حتی توهین آمیز تلقی گردد.

جالب اینجاست که هر چه پیرتر می شویم، حفظ یک چهره ی بی حالت (مخفی کردن هیجانات) دشوارتر می شود. روانشناس استرالیایی دانشگاه کاتولیک، دیوید جی. گدر و دستیارانش در سال 2016 تعداد 35 تن متشکل از افراد جوان و افراد مسن را با تکالیف آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار دادند، در این تکالیف از آنها خواسته شد که هنگام مشاهده ی تصاویر مثبت و منفی احساسات خود را، در یکی از سه شرایط ارایه شده، مدیریت کنند، که این شرایط سه گانه از این قرار بودند: صرفا نگاه کردن (شرایط گروه کنترل)، جلوگیری از بروز احساسات در چهره (شرایط سرکوب)، و اینکه خود را بی تفاوت نشان دهند مانند آنکه چیزی احساس نمی کنند ( شرایط عدم علاقه). هر دو گروه سنی به یک اندازه قادر بودند تا بروز احساسات را در چهره ی خود سرکوب کنند ( این مسئله با میزان فعالیت عضلات چهره محاسبه شد)، اما افراد مسن تر این کار بدلیل کمتر بودن شدت این احساسات انجام می دادند. بنابراین، برای حفظ یک چهره ی بی حالت نیاز به صرف توان کمتری داشتند چون دیدن این تصاویر واکنش های احساسی کمتری در آنها برمی انگیخت.

در محیط خارج از آزمایشگاه، توانایی افراد مسن در کنترل احساسات در موقعیت هایی که نشان دادن احساسات به نفع او نباشد، یک مزیت محسوب می شود. برای افراد جوان تر، مدیریت حالات چهره نیاز به تلاش و صرف انرژی بیشتری دارد. به نظر می رسد آنچه که به افراد جوان تر کمک می کند که سرکوب احساسات خود را کاهش دهند نگاه کردن با یک دید بی تفاوتی به تصاویر است:

“تمرکز خود را به این مسئله معطوف کنید که هیچ کدام از صحنه های موجود در تصاویر واقعی نیستند، بلکه بخشی از یک خواب و یا یک فیلم هستند. برای انجام این کار، از شما می خواهیم تا به همه ی تصاویر از دیدگاهی بی تفاوت و بی علاقه نگاه کنید، بجای آنکه به این تصاویر از دیدگاهی شخصی یا احساسی بنگرید آنها رابگونه ای بیطرفانه مشاهده کنید.”

تصاویر مثبت به منظور ایجاد احساسات خوش آیند و شاد در بیننده تهیه شده بودند که برای مثال شامل تصاویری از کودکان در حال بازی کردن در ساحل دریا همراه با مرغ های ماهی خوار بود، و تصاویر منفی به منظور ایجاد احساس غم یا تنفر انتخاب شده بودند، و در آنها تصاویری از سقوط هواپیما یا سوسک وجود داشت. راهنمایی افراد برای بی تفاوتی احساسی نسبت به تصاویر برای کاهش اخم کردن افراد هنگام تماشای تصاویر منفی بسیار موثر بود. اما در مورد هیجانات بیان شده (که توسط شرکت کنندگان بیان شد)، راهکارهای سرکوب احساسات، برای افراد جوان تر موثرتر از افراد مسن تر بود.

 

و اما نتیجه: شما می توانید حالات چهره خود و احساساتی که به دیگران منتقل می کنند را کنترل کنید، بخصوص زمانی که آگاهانه از روی قصد این کار رانجام می دهید، یا زمانی که به موقعیت ها از دیدگاهی بی تفاوت نگاه می کنید. این همان مهارتی است که قماربازهای حرفه ای آن را فراگرفته اند. از اینکه بازی به دلخواه شما پیش نمی رود عصبانی نشوید. آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید و راهی بیابید که حریفان حرکت هایی انجام دهند که به نفع شما باشد. مطالعه یک گروه تحقیقی نشان می دهد که اگر خوشحال هستید، و به موفقیت خود در یک موقعیت امیدوار هستید و نمی خواهید کسی متوجه هیجان شما شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به خود بگویید: “آرام باش”.

اگر شما نمی توانید خود به خود احساسات را کنترل کنید، برای آنکه بتوانید از بروز احساسات در چهره ی خود جلوگیری کنید، باید فعالانه راه‌کارهای مدیریت احساسات خود را بکار گیرید. وقتی این کار را انجام دادید، می توانی از مواهب داشتن یک چهره ی بدون حالت بهره مند شوید.

یک مسئله ی جالب حاشیه ای این مطالعه این بود که، در کل افراد جوان تر سطح بالاتری از اضطراب را در هفته ی مانده به شرکت در مطالعه گذارش کرده بودند. البته چون ارتباطی میان این اضطراب و آزمایش حالت چهره ی آنها یافته نشد، این مسئله در نتیجه ی مطالعه تاثیری نداشت. با اینحال، از این موضوع می توان نتیجه گرفت که افراد جوانتر اضطراب درونی بیشتری دارند، که باعث می شود احساسات منفی در زندگی روزمره ی آنها تاثیر مخرب تری داشته باشد. شاید بهتر باشد جوان ترها سعی کنند در این مورد از افراد مسن تر بیاموزند زیرا به نظر می رسد آنها زندگی آرامتری را سپری می کنند، اما شاید تنها افرادی که مدت طولانی تری زندگی کرده اند می توانند بدین طریق آرام تر باشند.

اگر شما فردی جوان وعصبی هستید، صرف نظر از آنچه در درون خود احساس می کنید، ناچارید برای آنکه چهره ای خونسرد و آرام داشته باشید انرژی و منابع ذهنی شناختی بسیار بیشتری بکار ببرید. اما انجام این کار برای رابطه ی شما با دیگران مفید است چون می توانید از این طریق چهره ای با اعتماد به نفس از خود به دیگران نشان دهید. اگر خوش شانس باشید، می توانید این حالت چهره را تا 50 سالگی برای خود حفظ کنید که البته این کار مستلزم این است که از چهره و پوست خود به خوبی مراقبت کنید.

منبع: e-teb.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.