نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک

نوروفیدبک نوعی خود تنظیمی مغز است. که در طی آن با آگاه ساختن فرد از جزئیات کارکرد مغز، که در حالت عادی از آن بی خبر است می توان کنترل ناخودآگاه آنرا برای فرد ایجاد کرد. در نتیجه فرآیند های ناهوشیار و غیر ارادی فعالیت امواج مغزی، برای بیمار کاملاً محسوس می شود (از طریق مشاهده آنها در کامپیوتر). در این زمینه عملکرد نوروفیدبک را شاید بتوان به آینه ای تشبیه کرد که با نشان دادن امواج مغزی به فرد در تنظیم و کنترل آنها کمک می کند بیمار با کمک درمانگر ارائه محرک های دیداری- شنیداری قادر خواهد بود امواج نابهنجار را دستکاری کرده وطی جلسات درمان آنها را به حالت بهنجار تبدیل کند.

هدف اصلی در نوروفیدبک:

بالا بردن آگاهی شخص نسبت به آنچه در مغزش به وضوح می پیوندد بهینه کردن عملکرد مغز، بالا بردن توجه و خود کنترلی و به مغز این امکان را می دهد تا آرام، منظم و متمرکز باقی بماند.

از نوروفیدبک می توان در درمان اختلالاتی نظیر:

بیش فعالی / کمبود توجه ،اضطراب ، وسواس فکری – عملی ، فوبی ها حملات هراس اختلالات یادگیری اختلالات خواب افسردگی درمان مزمن سردرد های میگرنی استفاده کرد.

از دیگر فواید نوروفیدبک:

روشی کاملاً ایمن است که عوارض جانبی به همراه ندارد. کمک به پزشکان در قطع یا کاهش دوز مصرفی داروها در برخی اختلالات. پایداری اثرات درمانی تا چندین سال پس از اتمام درمان. افزایش توانمندی های شناختی. و افزایش حافظه است.

 

بیوفیدبک

بیوفیدبک روش درمانی است که با بکارگیری ابزارهای الکترونیکی اطلاعاتی را در مورد اعصاب و عضلات و فعالیت های خودمختار بدن اندازه گیری و پردازش می کند و در قالب فیدبک صوتی یا تصویری به مراجع و درمانگر وی نشان می دهد. بیوفیدبک به بیماران کمک می کند تا آگاهی بیشتری از اعمال خودمختار بدن بدست آورند و کنترل ارادی شان را افزایش دهند. با استفاده از فیدبک های صوتی و تصویری فرد می تواند کنترل بهتری بر روی عملکرد اندام هایش بیابد. این دقیقا همان کاری است که یوگا و مرتاضان هندی در طی سالیان سال انجام می دادند.

هدف از بیوفیدبک:

بیوفیدبک نوعی تکنیک درمانی غیرتهاجمی است که کاهش علائم را در افراد بسیاری موجب شده است.اثر گذاری این تکنیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است . امروزه بیوفیدبک بعنوان یک روش مؤثر، غیرتهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی در افراد دچار مشکلات اضطرابی در تمام دنیا شناخته شده است.

بیوفیدبک در درمان مشکلات زیر کاربرد دارد :

بیوفیدبک می تواند به درمان نگرانی بیش از حد، احساس آزاردهنده ترس، افکار منفی و تدافعی ، اختلال وسواسی جبری، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس )پنیک(، اختلال استرس پس از سانحه ) PTSD ( ،هراس اجتماعیکمک کند.

از دیگر فواید بیوفیدبک:

کمک به بهبودی در درمان بیماری های آسم گرگرفتگی شدید، تهوع و استفراغ های ناشی از شیمی درمانی ، انواع سردرد، بی اختیاری ادرار، صرع، ضربان های قلبی نامنظم و فشار خون بالا است.

منبع:مرکز مشاوره ستاره ایرانیان