روانپزشک خوب کیست و روانپزشکی چیست

تعريف روانپزشكي :

روانپزشكي شاخه اي از پزشكي است مفاهيمي همچون بيماري هاي رواني و جنون را بررسي مي كند.

روانپزشكي چگونه شغلي است؟

روانپزشکان به تشخیص، درمان، ارزيابي و جلوگيري از اختلالات عاطفي، ذهني و رفتاري مانند اختلالات خواب ، اختلالات جنسي ، اختلالات شناختي ، اختلالات شخصيتي می پردازند.

به عبارت دیگر روانپزشک، دراصطلاح (Psychiatrist) پزشکی است که متخصص تشخیص و درمان بیماری های روانی مانند اسكيزوفرني ، یا روان درمانی می باشد.

كليه روانپزشکان برای ارزيابي و بهبود بیماری های روانی دوره هاي آموزشي را طي مي كنند. روانپزشکان و متخصصان بهداشت روانی تنها افرادي هستند که صلاحيت مجوز دارو برای درمان بیماری های روانی را دارند. بعضي از روانپزشکان متخصص درمان خود را در گروه سني خاصي آغاز مي كنند، مانند روانپزشک کودکان، که به درمان گروه سنی کودکان یا نوجوانان مي پردازند.

روانپزشك با روانشناس چه تفاوتي هايي دارد؟

عده اي از مردم گاهى اوقات نمي توانند كار روانپزشك را از روانكاو و روانشناس تفكيك كنند. از نظرآموزشي و  فرآيند تحصيلي در ابتدا روانپزشك بايد مدرك پزشكي عمومي را دريافت كرده و سپس در زمينه روانپزشكي تخصص خود را اخذ نموده و در ادامه آموزش بیماری های روانی را دیده و متخصص روانپزشک شود اما روانشناس در رشته روانشناسی در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و سپس دكتري مدرك خود را گرفته و سپس به كار مشاوره مشغول مي شوند. فقط یک روانپزشک است كه قادر به تشخيص بيماري هاي افسردگي، اختلالات اظطرابي و يا اختلالات شخصيتي به معناي علمي مي باشد. اما هدف اصلي روانشناس توصيف رفتار ، فهم و درك رفتار ، پيش بيني رفتار و كنترل رفتار مي باشد.

وظایف و مسئولیت های روانپزشک

  • بررسي حالت ذهنی و جسماني بیماران برای تعیین ماهیت و حد اختلالات ذهني ،رفتاري و عاطفي
  • مطالعه كردن و بررسي سوابق پزشكي وهمچنين انجام تست هاي متفاوت براي تشخيص دقيق بيماري و بهترين روش درمان آن
  • برپايي جلسات مختلف درماني و تجويز دارو تا زمان بهبودي كامل بيمار
  • همكاري با ساير افراد متخصص مانند پزشكان ، روانشناسان تا پايان درمان بيمار

 دانش و مهارت های مورد نیاز

  • علاقه مند بودن به بيماران و توانايي لازم براي حل مشكلاتشان
  • از آنجا كه تمامي مراجعان روانپزشك دچار بيماري روحي ورواني هستند و از آن رنج مي برند لذا روانپزشك بايد از ثبات روحي و عاطفي بالايي برخوردار باشد .
  • داشتن صبر و حوصله برای گوش کردن به صحبت های بیماران و آرامش دادن به آنها
  • رازداری يك روانپرشك موفق بايد خصوصي ترين مسائل بيماران را رازداري كند تا مراجع نسبت به او اطمينان حاصل كند و به راحتي با او مشكلاتش را در ميان بگذارد.
  • كسب مهارت هاي ارتباطي قوي و لازم به منظور تاثير بهتر بر بيماران
  • توانايي شنيداري و گفتاري خوب
  • قدرت تصمیم گیری بالا به واسطه گرفتن تصمیم مناسب و منطقي به دور ازمسايل عاطفي و مسایل غیر تخصصی
  • مهارت و توانايي او براي پاسخ به نيازها و برطرف كردن مشكلات بيماران

فرصت های شغلی و بازار کار روانپزشکی

علی رغم اینکه در ایران آمار مشخصي در این زمینه وجود ندارد ولي می توان پیش بینی کرد به دلیل رشد فرهنگ مردم در خصوص روش صحیح مواجه شدن با بیماری های روانی و مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و درمان آنها در آینده رشد اشتغال در این حوزه از میانگین مشاغل بیشتر باشد.

همچنین به دلیل افزایش اختلالات و بیماری های روانی در سال های اخیر به دلیل رشد زندگی شهرنشینی و افزایش استرس، افسردگی و سایر بیماری های مرتبط با این موضوع و نیز با گسترش بخش های نادرست فرهنگ غربی بین خیلی از ایرانی ها و افزایش مشکلات خانوادگی و میان فردی در سال های اخیر پیش بینی می شود نیاز نسل جدید به روانپزشکان در سالهای اخير رو به شکل فراینده ای رشد خواهد داشد. روانپزشکان می توانند در سازمان  بهداشتی و درمانی، مراکز روانپزشکی، کلینیک های روان‌شناسی و روان‌پزشکی عومي و خصوصی، مدارس و دانشگاه ها و سایر سازمان هایی که به تخصص آنها نیاز دارند، به كار مشغول شوند.

آنها همچنین می توانند به صورت مجزا کار کرده و يا مطب خصوصي داشته باشند.

موقعيت استخدام این شغل در بعضي کشورهای جهان به شرح ذيل مي باشد:

دركشور استراليا در يك بازده زماني ميزان افزايش اين شغل 34.6 بوده است و پيش بيني شده در آينده رشد اين حرفه محدود باشد.

میزان درآمد روانپزشک

درآمد روانپزشکان در ایران به طور دقيق مشخص نیست. اما آنچه معلوم است تا کنون جایگاه این تخصص در بین مردم مشخص نشده و بسیاری از بیماران روانی که درجه ناراحتی روحی آنها خفیف است از مراجعه به روانپزشکان خودداری می کنند. پیش بینی می شود در آینده با افزایش مراجعین به روانپزشکان، سطح درآمد این گروه از افراد نسبت به این زمان افزایش یابد.

درآمد روانپزشک در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 170.200 دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه روانپزشکان 96.000 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل مناسب و صحيح، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید مد نظر گرفته شوند. یکی از شاخص ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و احتياج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در بعضي موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

منبع: com.مشاوره-آنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.