آزمایش استشمام بو و تشخیص زود رس مراحل زوال عقل

 

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

با توجه به  مطالعه ای جدید که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دردانشکده پزشکی پرلمن انجام شده است، یک آزمایش ساده استشمام بو ممکن است ابزار تکمیلی موثری برای تشخیص اختلال شناختی خفیف باشد، که اغلب  در عرض چند سال به شکل آلزایمر پیشرفت می کند.

این یافته ها به شواهد دیگری که در این زمینه وجود دارند، اضافه می شود که نشان می دهد احساس بویایی ما در مراحل  آغازین بیماری آلزایمر، به شدت کاهش می یابد.

مطالب مرتبط:

میانسالی پر استرس و افزایش ریسک آلزایمر

محقق اصلی دکتر دیوید رولف، استاد یار دپارتمان روانپزشکی در پن گفت:”این امکان هیجان انگیز وجود دارد که از کاهش در حس بویایی می توانیم برای شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل استفاده کنیم که بتوانیم  قبل از پیشرفت آن در بیمار خطر را کاهش دهیم.”

برای این مطالعه، محققان از یک آزمایش ساده تجاری استفاده کردند که در آن افراد باید 16 بوی متفاوت را از هم تشخیص می دادند.

آن ها  آزمون استشمام بو  و آزمون استاندارد شناختی ( ارزیابی شناختی مونترال)  را برای 728 فرد مسن تجویز کردند.

شرکت کنندگان توسط پزشکان  پن با روش های عصب شناسی ارزیابی شدند و در یکی از این سه دسته قرار داده شدند: “بزرگسالان مسن سالم “،” اختلال خفیف شناختی”، ” زوال عقل و آلزایمر.

رولف و تیم او نتایج حاصل از آزمون شناختی به تنهایی و یا در ترکیب  با  آزمون استشمام بو  را مورد بررسی قرار دادند تا ببینید که چگونه  ویژگی های افراد هر رده را  تشخیص داده اند. یافته ها نشان داد که آزمون استشمام بو  زمانی که با آزمون شناختی ترکیب می شد، در تشخیص دقیق بسیار موثر بود.

به عنوان مثال، آزمون شناختی وقتی به تنهایی استفاده می شد، تنها 75 درصد از افراد دارای اختلال خفیف شناختی را به درستی طبقه بندی می کرد، اما  وقتی که نتایج آزمون استشمام بو نیز اضافه شد، این رقم به 87 درصد افزایش یافت.

ترکیب دو آزمون،  شناسایی دقیق تر بزرگسالان مسن سالم و آن هایی که مبتلا به  آلزایمر بودند را نیز به همراه داشت.

آزمون ترکیبی شناختی و استشمام بو حتی دقت در تخصیص افراد به دسته خفیف تر یا پیشرفته تر  اختلال شناختی را افزایش داد.

رولف گفت: این نتایج نشان می دهد که یک آزمون ساده  شناسایی بو می تواند ابزار تکمیلی مفیدی برای  طبقه بندی بالینی اختلال شناختی و آلزایمر باشد، و حتی برای شناسایی افرادی که در معرض بیشترین خطر بدتر شدن هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.

به دلیل تحقیقات قبلی که احساس ضعف در شناسایی بو را  به آلزایمر مرتبط نشان می داد، پزشکان در کلینیک های روانی بزرگتر  شروع به استفاده از آزمون شناسایی بو در ارزیابی های خود در مورد  افراد مسن کرده اند.

بخشی از دلیل این که انجام این آزمایش هنوز رایج نشده است، این است که آزمون هایی که به نظر می رسد مفید هستند، زمان زیادی طول می کشد تا به مرحله اجرایی شدن برسند. رولف و همکارانش در حال حاضر تلاش برای ساخت آزمایش کوتاه تری هستند که به اندازه آزمایش های طولانی صحیح و با دقت باشد.

رولف گفت: ما امیدوار هستیم که بتوانیم این آزمون را در زمان کوتاه تری ارائه کنیم، که زمان معمول آن که پنج تاهشت دقیقه طول می کشد، به حدود سه دقیقه کاهش یابد، و نشان دهیم که آزمون های کوتاهتر  در تشخیص اختلال شناختی خفیف و زوال عقل مفید هستند – ما فکر می کنیم که این کار کلینیک های  مغز و اعصاب را برای انجام این نوع آزمایش بیشتر تشویق خواهد کرد.

این تیم تحقیقاتی همچنین قصد دارد این موضوع را بررسی کند که آیا نشانگر های پروتئینی آلزایمر که در منطقه بویایی مغز قبل از رخ دادن زوال عقل  وجود دارند، می توانند در مایع بینی  نمایان شوند تا حتی زودتر بتوانیم فرایند بیماری را تشخیص دهیم یا نه.

یافته های آنان در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

منبع:مرکز مشاوره ستاره ایرانیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.