ترک سیگار, راهکارهای ترک سیگار

چگونه می تواند سیگار را ترک کرد  1

 

یک راهنما برای ترک کردن عادات گذشته، به منظور داشتن دنیای بهتر

اگر شما یک نوجوانی باشید که از سیگار استفاده می کنید یا در طول عمر خود یک بسته سیگار را هر روز استفاده می کنید، ترک کردن آن می تواند سخت باشد. اما با یادگیری گزینه ها و اختیاراتی که در دسترس شما قرار دارد، و هم چنین آماده شدن و فراهم سازی مقدمات برای ترک آن، این فرایند (فرآیند ترک سیگار) آسان تر خواهد بود. با استفاده از یک راهبرد، که با نیازهای شما هم متناسب باشد، شما می توانید اعتیاد را خود ترک کنید، ولع مصرق را مدیریت کرده و به میلیون ها نفر بپیوندید که برای داشتن یک دنیای بهتر و شرایط مطلوب تر، عادات خود را ترک کرده و آن را پشت سر گذاشته اند.

چرا ترک سیگار سخت به نظر می رسد

استفاده از دخانیات هم یک اعتیاد فیزیکی هست و هم یک عادت روانی. نیکوتین موجود در سیگار تاثیر زیادی بر ما دارد که ترک آن منجر به ظهور علائم ترک در بدن شما و ولع مصرف می شود. به دلیل این که نیکوتین یک تاثیر “احساس خوب” در ذهن شما ایجاد می کند،  شما ممکن است به سیگار، به عنوان یک راه مقابله با استرسی، افسردگی ، اضطراب و حتی خستگی، اعتیاد پیدا کنید.

در همین زمان، سیگار کشیدن به یک عمل روزانه و نوعی عادت تبدیل می شود. ممکن است سیگار کشیدن در هنگام مصرف قهوه صبح، در هنگام استراحت بین کار یا مدرسه، یا در طول مسیر بازگشت شما به خانه در پایان یک روز طولانی، به صورت یک واکنش و عادت اتوماتیک وار تبدیل شود. ممکن است که دوستان، اعضای خاناده و یا همکاران شما سیگار بکشند، و این سیگار کشیدن به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با آنها تبدیل شود.

برای ترک موفق سیگار، هم باید به اعتیاد توجه کنید و هم فعالیت های روتینی که همراه با مصرف سیگار انجام می دهید را در نظر بگیرید.

برنامه شخصی شما برای ترک سیگار

هر چند ممکن است تعدادی از افراد را سیگار را به روش خاصی ترک کنند، بیشتر افراد برای انجام این کار روش‌های بهتری دارند و این کار را راحت تر انجام می دهند. یک برنامهمناسب، چالش های کوتاه مدت مربوط به ترک سیگار و چالش های بلند مدت مربوط به مصرف دوباره را در برخواهد گرفت. این نقشه، همچنین باید با نیاز های مختص شما و عادات مربوط به سیگار کشیدن، متناسب باشد.

سوالاتی که باید از خودتان بپرسید

برای خودتان وقت بگذارید و فکر کنید که شما کدام یک از انوع سیگاری ها هستید، چه بخشی از زندگی شما، سیگار را به یک ضرورت تبدیل می کند، و چرا سیگار به یک امر ضروری تبدیل می شود. این امر به شما کمک می کند تا قادر به شناسایی این نکته باشید که کدام نوع، چه روش ها و چه درمان هایی می تواند بیشتر کار برد را داشته و برای شما مناسب ترین و پر منفعت ترین روش باشد.

  • آیا احساس می کنید که شما نیاز دارید در هر وعده سیگار بکشید؟
  • آیا شما بیشتر یک سیگاری اجتماعی هستید؟
  • آیا این یک اعتیاد بد است ( یعنی بیش از یک بسته در طول روز مصرف می کنید)؟ یا مقدار کمتری مصرف می کنید؟
  • آیا در مواقعی که احساس استرس یا دلتنگی دارید، سیگار می کشید؟
  • آیا سیگار کشیدن شما، با دیگر اعتیاد ها همانند الکل و قمار بازی، دارای ارتباط است؟
  • آیا شما با هیپنوتیزم درمانی و طب سنتی راحت هستید؟
  • آیا شما شخصی هستید که براحتی می توانید با یک درمان گر یا مشاور، در مورد اعتیادتان صحبت کنید؟
  • آیا علاقه مند به استفاده از برنامه های ورزشی و بدن سازی هستید؟

با قدم های برنامه زیر شروع به ترک سیگار نمایید

-مشخص کردن تاریخ ترک

یک تاریخ مشخص را در طی دو هفته آینده انتخاب کنید، بنابراین شما زمان کافی برای آماده شدن، بدون از دست دادن انگیزه ترک، را دارا می باشید. اگر شما بیشتر در طول کار سیگار می کشید، در آخر هفته ترک کنید، بنابراین شما تعداد روز کمتری برای عادت دادن خود با این تغییرات دارید.

-اطلاع دادن به خانواده، دوستان و همکاران خود که شما برنامه ای برای ترک دارید

به دوستان و خانواده خود اجازه دهید که در برنامه شما برای ترک سیگار دخالت داشته باشند و به آنها بگویید که شما برای این کار به حمایت و تشویق آنها به منظور ترک و توقف سیگار نیاز دارید. یک شخصی را پیدا کنید که او هم می خواهد سیگار را ترک کند. شما می توانید به همدیگر کمک کنید ، تا این کار را در زمان مناسب انجام دهید و در لحظات سخت مربوط به ترک سیگار، به یکدیگر کمک کنید.

-پیش بینی و برنامه ریزی برای چالش هایی که در ترک با ان مواجه خواهید شد.

بیشتر افراد که دوباره به سیگار کشیدن رو می آورند،  در طی سه ماهه اول دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند. شما می توانید از طریق آماده کردن خود برای مقابله با چالش های رایج، همانند علائم ترک نیکوتین از و ولع مصرف، شرایط مناسب تر و راحت تری را برای خود به وجود آورید.

-از بین بردن سیگار و دیگر محصولات مربوط به تنباکو را از محیط خانه، ماشین و کار خود

تمام سیگار های  خود را، کبریت، جا سیگاری و فندک های خود را دور بیاندازید. لباس های خود را بشورید و همه چیز را که بویی شبیه سیگار دارد را شسته و نو کنید. ماشین خود را با شامپو بشورید، پارچه ها و فرش خود را تمیز کنید و اسباب و اثاثیه خود را با بخار آب و آب بشورید.

-با دکتر خود صحبت کنید تا برای ترک سیگار، کمکتان کند.

دکتر شما می تواند درمانی را برای شما تجویز کند که بتواند برای ترک به شما کمک کرده  و روشهای جایگزین دیگری را پیشنهاد دهد. اگر شما نمی توانید به یک دکتر مراجعه کنید، می توانید از محصولات فراوانی استفاده کنید که در داروخانه ها و مغازه ها موجود بوده و شامل بسته نیکوتین، شکلات نیکوتین و آدامس نیکوتین می باشد.

منبع: ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.