راز شادی در ارتباط زوجین

راز شادی در ارتباط زوجین

تحقیقی جدید روی مثبت بودن زوجها، و قدرت کاهش هیجان منفی

خنده اگر بهترین دارو نباشد، حداقل یک داروی عالی برای سلامت شخصی شما است. ممکن است با این حال از بسیاری از مزایای سلامت ارتباطی لبخند یا خندیدن اگاه نباشید اما بسیاری از ارتباطات از مزایای خنده و لبخند بهره می برند. زوج‌هایی که دوره های اجتناب ناپذیر برخورد و عدم توافق را در ارتباطات طولانی مدت بطور موفقی هدایت می‌کنند می‌دانند که چطور به بهترین شکل از روشهای سازنده حل تعارض به جای روش‌های مخرب استفاده کنند. در رفع تعارض سازنده شما روی مشکل متمرکز می‌شوید نه شخص ولی در رفع تعارض مخرب شما مسائل را شخصی می‌کنید.

یک مولفه کلیدی برای سلامت ارتباط این است که زوجهای شاد می‌دانند که چطور از لحظه های شادشان با هم لذت ببرند. این مسلم به نظر می‌رسد که اشتراک لذت‌های زندگی روزمره با شریکتان میتواند رابطه طولانی مدت شما را ارتقا بخشد. وقتیکه شما با شریکتان می‌خندید، شما از ان به عنوان یک منبع تقویت مثبت استفاده می‌کنید. همانطور که شریک شما به طور روز افزون  شما را با تجربیات ارزشمندی همراه می‌کند شما انگیزه او را برای بودن با خود تقویت می‌کنید و بر عکس.

با این حال، احساسات مثبت چیزی بیشتر از اسایش روانی تامین می‌کنند. بر اساس نتایج سوفی و همکاران (2014) از دانشگاه لندن:” خنده یکی از حالات احساسی مثبت است که صراحتا به کاهش فیزیولوژیکی در واکنش استرس زا به احساسات منفی مرتبط می‌شود (مانند ترس، عصبانیت و تنفر) بطوریکه ممکن است از روشهای دیگر مدیریت احساسات منفی موثرتر باشد.”

خندین به بدن  و ذهن شما  کمک می‌کند: در مطالعه ای دیگر، اسکات و تیمش بحث خود را با مدارک گرفته شده از یک مطالعه طولانی مدت روی زوجهای میانسال و مسن ، تقویت کردند. این مطالعه روی مزایای کلی ارتباط ناشی از مدیریت هیجانات تمرکز کردند. آنچه که تنظیم هیجانی نام گذاری شده است، یک توانایی  برای این که وقتی احساس بدی دارید حال خود را بهتر کنید. اگر شما قادر به تنظیم احساسات باشید، شما می‌توانید احساسات منفی مانند عصبانیت، سرخوردگی و خصومت را در خود متوقف کنید. شما همچنین می‌توانید واکنشهای طنز امیز در محدودیتها داشته باشید که منعکس کننده موقعیت بطور مناسب است.

روانشناس دانشگاه استنفورد لیان بلاچ و همکارانش (2014) از داده های بدست امده از یک مطالعه 13 ساله درباره ازدواج با جنس مخالف درمیان زوجهای میانسال و مسن استفاده کردند تا بررسی کنند که ایا شخصی که از فرایند تنظیم کاهشی هیجان منفی استفاده میکند ( مانند بدست اوردن احساس بهتر) توانایی بهتری برای غلبه بر درگیری‌های ارتباطی دارد. این محققان، قدرت پیش گویانه تنظیم کاهشی را به عنوان اولین ارزیابی روی رضایت زناشویی درطول دوره های 13 ساله مطالعه بررسی کردند.

در هر موقعیت ازمایشی این مطالعه دانشگاه استنفورد، زوجهایی را به یک جلسه ازمایشگاهی  بردند که در آنجا به مدت 15 دقیقه صحبت کنند.

  • اتفاقات روزانه
  • یک موضوعی از یک اختلاف ادامه دار
  • یک موضوع خوشایند یا یک چیزی که انها از انجام ان لذت میبرند

واکنشهای روانشناختی، به طور همزمان پایش می شدند و همچنین شرکت کنندگان احساسات خود را در طول این نمره گذاری می کردند. همچنین انها کیفیت حل برخورد خود را رده بندی کردند و اینکه ایا ان در اصل سازنده بوده یا مخرب.

سپس سوال کلیدی این بود که ایا تنظیم هیجانی، رضایت زناشویی را پیش بینی میکند. با این حال این اطلاعات بوسیله یکی از زوجین (شوهر در مقابل زن) اثربخشی داشت، بنابراین محققان توانستند همچنین بررسی کنند که تنظیم کاهشی چه کسی برای سلامت ارتباط طولانی مدت مهمتر بود. عنوان فرعی این مقاله ” فراتر از داستان همسران”  اصل مطلب را فاش میکند به دلیل اینکه تنظیم کاهشی زن بطور موفقتری رضایت زناشویی را در طول زمان پیش گویی می‌کرد. توانایی زن برای برقراری ارتباط بطور سازنده ، نقش کلیدی را در ایجاد اتفاقات خوب بازی میکرد.

ما از این مطالعه  میفهمیم که تنظیم هیجانات منفی (بخصوص بوسیله زنان) در نگه داری پیوندهای ارتباطی مفید است. چقدر این یافته ها به اشتراک احساسات مثبت مربوط هستند؟ ایا زوجها از انجام فعالیتهای مشترک لذت بخش سود می‌برند؟ روانشناسان دانشگاه برکلی جویس یوان و همکارانش (2010)  از همان زوجهایی که در تحقیق بلاچ و همکارانش شرکت کرده بودند استفاده کردند و دریافتند که زوجهایی که احساسات مثبت را تجربه کرده بودند همچنین توانایی بهتری داشتند برای اینکه خود را از نظر روانی شاد کنند . احساسات مثبت بطور کوتاه ” ظرفیت لغو برانگیختگیهای روانی را دارند”.

خنده قطعا یکی از قوی ترین واکنشهایی است که ما برای احساسات مثبت داریم. شما ممکن است وقتیکه احساس خوبی دارید لبخند بزنید، ولی شما فقط میخندید اگر چیز واقعا خنده داری روی شما اثر بگذارد. اسکات و تیمش متوجه شدند که  با کمال تعجب مردم اغلب شاید به اندازه 5 بار در یک مکالمه 10 دقیقه ای میخندند.

بر طبق تحقیقات اسکات و همکارانش مردم همچنین تمایل دارند تا به چیزی که انها می‌گویند بخندند تا چیزی که دیگران در گفتنش شرکت دارند. به نظر میرسد که از خنده بیشتر به عنوان یک ابزار در برقراری ارتباط افکارمان با دیگران استفاده می‌کنیم تا در واکنش به چیزهای که در اطراف ما تلاش می‌کنند تا با ما ارتباط داشته باشند (دفعه بعد که شما درحال گفتگو با دوست یا شریکتان هستید به دفعاتی که شما می‌خندید توجه کنید و ببینید که ایا این مشاهده با تجربه شما سازگار هست یا خیر).

به تحقیق بازگردیم، این یافته ها پیشنهاد میکنند که شما ممکن است قادر به کنترل شرایط احساسی ارتباط خود بوسیله وارد خنده به درون ان باشید. ابتدا ممکن است عجیب یا اجباری به نظر برسد اما با گذشت زمان ممکن است بفهمید که شما و شریکتان درواقع چیزهای مشترک  بیشتری برای خندین پیدا می‌کنید.کلید مکث را روی هنگام درگیری فشار دهید قبل از اینکه  درگیری مخرب شود و لحظه ای فکر کنید. چه کسی می‌داند؟ وقتی که شما یک مرحله به عقب برگردید، تمام موقعیت ممکن است خنده دار شود. با وجود سختی که در ابتدا وجود دارد، عادت به کاهش هیجان منفی می تواند بهترین دارو در رضایت طولانی مدت باشد.

منبع: سامانه پرسش و پاسخ مشاور

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.