چگونه ارتباط سالم داشته باشیم؟

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.
 

ارتباطات رمانتیک برای سلامت روان و بهزیستی ما اهمیت بسزایی دارند. اما با این وجود، هنوز بیش از 40 درصد از زوج های جوان در آستانۀ جدایی می باشند؛ واضح است که ایجاد و تداوم ارتباط همواره آسان نمی باشد. خوشبختانه قدم هایی وجود دارند که با برداشتن آنها می توانند ارتباط خود پویا نگه دارید.

برای بهبود ارتباط خود بیشتر بخوانید:

الگوهای مختلف در ارتباط زناشویی

– گفتگوی صمیمانه و باز
گفتگو و مراوده یک جزء مهم از ارتباط سالم است. یک زوج سالم بر اساس یک قاعده بنیادی همواره زمانی را صرف رسیدگی به دیگری می کنند. اما، بهتر است با هم در مورد چیزهایی بیشتر از حق والدین و حفظ خانواده گفتگو کنید. سعی کنید روزانه، ولو دقایق اندکی را عمیق تر با یکدیگر بحث کنید یا برای حفظ ارتباط طولانی مدت با همسرتان از موضوعات خصوصی تری صحبت کنید. این بدان معنا نیست که از پیش کشیدن موضوعات مشکل دار اجتناب کنید. ایجاد نگرانی یا مسئله موجب نارضایتی‌ شما می شود. اگرچه، بحث راجع به موضوعات دشوار باعث می شود تا با یکدیگر مهربان باشید. محققان دریافتند که سبک ارتباطی در راستای پیش بینی اینکه آیا زوج های متأهل خوشبخت هم طلاق می گیرند یا خیر، از سطوح تعهد، ویژگی های شخصیتی یا وقایع پر استرس زندگی مهم تر است. به ویژه، الگوهای ارتباطی منفی مانند خشم و حقارت هم با افزایش احتمال از هم پاشیدن خانواده ارتباط دارد. نارضایتی بخشی از هرنوع مشارکت است اما، بعضی از روش های دعواکردن به شکل خاصی آسیب زاست. زوج هایی که هنگام بحث اقدام به رفتارهای مخربی مانند نعره کشی می کنند یا مرتکب جنایاتی شخصی می شوند و یا از ادامه بحث کردن صرف نظر می کنند بیشتر از زوج هایی با سابقه دعواهای سازنده، احتمال جدایی دارند. مثال هایی از استراتژی های سازنده برای حل و فصل نارضایتی مواردی از قبیل تلاش برای یافتن احساس و دغدغه اصلی همسرتان، گوش دادن به نقطه نظراتش و سعی در خوشحال کردن او را شامل می شود.

بیشتر بخوانید:

راز شادی در ارتباط زوجین

– ایجاد و تدوام رفتارهای دلبستگی
دشوار است که درحضور کودکان، همکاران و یا دیگر عوامل خارجی با همسرتان ارتباط داشته باشید. با این حال، دلایل خوبی برای برقراری ارتباط وجود دارد. برای مثال، در یک مطالعه محققان دریافتند زوج هایی که با وجود گذشت هفتمین سال از زندگی مشترک اظهار خستگی کرده بودند به طور معناداری کمتر از رابطه های بیش از نه سال از زندگی زناشویی خود رضایت داشتند. برخی از زوج ها برای ایجاد رفتارهای جالب، برنامه شبانه های خاطره انگیز را طراحی می کنند. گرچه، اگر شما همیشه فیلم اجاره کرده و تماشا می کنید یا فقط به یک نوع رستوران می روید، هم ممکن است این گونه قرارها با گذشت زمان کم رنگ شوند. متخصصان اظهار دارند که از انجام امور تکراری خودداری کنید و در راستای یافتن چیزهای جدید خواه شامل رفتن به پارتی، رفتن به یک کلاس با یکدیگر و خواه رفتن به یک پیک نیک دسته جمعی در عصر قدم بردارید.
زمان بندی ارتباط جنسی هم یک مؤلفه مهم در ارتباط رمانتیک است. برخی از زوج های دارای مشغله کاری برنامه ریزی روابط جنسی از طریق تیک زدن در تقویم مفید می دانند. این کار ممکن است ارتباط خودانگیخته نباشد وقتی که با رنگ قرمز در تقویم علامتگذاری شود. اما بدون درنظر گرفتن زمان، برقراری ناگهانی روابط جنسی موجب می شود که از میزان اشتراک و ارضای نیازهای جنسی و هیجانی یکدیگر اطمینان حاصل کنید.
چه زمانی زوج ها به کمک نیاز دارند؟
هر رابطه ای فراز و نشیبی دارد اما، برخی از عوامل بیش از بقیه موجب احتمال ایجاد نقص در رابطه می شوند. مسائل مالی و تصمیمات فرزند پروری اغلب منجر به خلق دور باطلی از اختلافات می شوند، برای مثال، یک نشانه مشکل در رابطه، بروز روش های مکرر از یک دعوای مشابه بارها و بارها می باشد. در چنین مواردی، روانشناسان می توانند به زوج ها جهت بهبود ارتباطشان کمک کنند و روش های مفیدی برای حل اختلافات را به آنها نشان دهند. نباید منتظر بمانید تا ارتباط علائم رنجش خاطر و دردسر را به شما نشان دهد بلکه قبل از اینکه تمام نیرویتان را صرف آن کنید، مشکل را حل کنید. ثابت شده است برنامه های آموزش زناشویی که مهارت هایی مانند یک ارتباط خوب، گوش دادن مؤثر و رویارویی با تعارض را شامل می شود، می توانند موجب کاهش ریسک جدایی شوند.

منبع: کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.