پایه های مغزی اعتیاد به قماربازی

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره


برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.
 

 

مسیرهای مغزی برای اعتیاد به قماربازی مشابه با سوء مصرف مواد است

مطالعه ای جدید نشان می دهد که اعتیاد به قمار بازی مسیرهای مغزی مشابهی را همانند مصرف دارو و اشتیاق به الکل فعال می کند. مطالعه ای بین المللی با هدایت محققانی از دانشگاه امپراطوری لندن نشان می دهد که هدف قرار دادن این مسیرهای مغزی ممکن است منجر به درمان بیشتر این شرایط شود. کاوشگران معتقدند که یافته ها همچنین نشان می دهند رابطه های بین اجزای مغزی که تکانه هایمان را کنترل می کند ممکن است در افراد دارای اعتیاد به قمار بازی ضعیف شده باشد.

دکتر هنریتا بودن ـ جونز گفت: این مطالعه سرنخ هایی حیاتی در قالب بیولوژی اعتیاد به قمار را فراهم می کند که هنوز هم تاحد زیادی ناشناخته مانده است. بودن ـ جونز نویسنده مشترک انجمن پزشکی در امپراطوری انگلیس و مدیر کلینیک ملی اعتیاد به قماربازی در شمال غربی و مرکز لندن، در ادامه می گوید: اعتیاد به قمار می تواند اثر مخربی نه تنها بر بیماران بلکه بر خانواده هایشان نیز داشته باشد. این اعتیاد می تواند باعث شود افراد شغل خود را از دست بدهند و موجب بی خانمانی خانواده ها و کودکان می شوند. ما می دانیم که این شرایط ممکن است یک مؤلفه ژنتیکی داشته باشد و آنکه کودکان افراد معتاد به قمار خودشان نیز در معرض خطر قرار دارند، اما هنوز دخالت دقیق اجزای مغز در آن را نمی دانیم. این تحقیق نواحی مغزی مهم را بازشناسی می کند و مسیر را برای درمان های مورد نظر برای پیشگیری از اشتیاق و عود کردن هموار می کند.

مطالب مرتبط: فرآیند عشق در مغز

این مطالعه توسط انجمن تحقیقاتی پزشکی انگلیس پایه گذاری شد و دریافت که دو نواحی مغزی به نام اینسولار و نوکلئوس اکومبنس فعالیت بیشتری دارند هنگامی که فرد معتاد به قماربازی میل به قمار بازی دارند. فعالیت در این نواحی (که در مناطق مرکزی و عمیق مغز قرار دارند) و در تصمیم گیری، پاداش و کنترل تکانه دخیل هستند و در مطالعات قبلی با دارو و میل به مصرف الکل مرتبط بوده اند.

قماربازی مشکل ساز چیزی حدود 593 هزار نفر را در انگلستان تحت تاثیر قرا می دهد. این شرایط می تواند از طریق گفتگو با درمانگران از جمله رفتار درمانی سناختی یا معالجات بازدارنده اشتیاق به مصرف درمان شود.

در این تحقیق که مشترکاً بین کلینیک ملی و امپراطوری اعتیاد به قمار انجام شده است، دانشمندان 19بیمار دارای اعتیاد به قمار و 19 فرد داوطلب سالم را بررسی کردند. متداولترین گزارشات از شکل های اعتیاد به قماربازی در بین بیماران، شامل قمار در بازی های الکترونیکی و قمار در بازی های ورزشی بودند.

فعالیت مغز هر یک از افراد داوطلب از طریق MRI (دستگاهی که با الکترومغناطیس قوی فعالیت مغزی را نشان می دهد) ثبت شد و به آنها تصاویر گوناگونی نشان داده شد. این تصاویر شامل صحنه هایی از قمار بودند مانند دستگاه قمارچرخان یا محل شرط بندی. از همه شرکت کنندگان درخواست شد تا سطوح اشتیاق خود را با دیدن تصاویر تخمین بزنند.

سپس این تیم که شامل دانشمندانی از دانشگاه بریتیش و کلمبیا و دانشگاه کمبریج بود،  آن دسته از نواحی مغزی که هنگام اشتیاق داوطلبان فعال شده بودند را مورد سنجش و ارزیابی قرار دادند. آنها دریافتند که وقتی که به شرکت کنندگان دارای اعتیاد به قمار تصاویری مرتبط با قمار نشان داده شد و آنها نیز میل به بازی را تجربه کردند، نواحی اینسولا و نوکلئوس اکومبنس دارای فعالیت بالاتری بودند.

مطالب مرتبط: تغییرات مغز مشترک در کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعالی و اختلال وسواس فکری ـ عملی

یافته جالب توجه دیگر این بود که این تیم دریافتند در افرادی که مشکل قماربازی دارند ارتباط ضعیف بین هسته اکومبنس و لوب پیشانی با اشتیاق زیادتر همراه بود.

پروفسور آنه لینگفورد ـ هگز نویسنده مشترک از انجمن پزشکی در امپراطوری گفت: لوب پیشانی در تصمیم گیری دخالت دارد که ممکن است اینسولا را از طریق کنترل کردن تکانه ها تحت کنترل درآورد. رابطه های ضعیف بین این نواحی همچنین در اعتیاد دارویی بازشناسی شده است. لوب فرونتال می تواند به کنترل تکانشگری کمک کند، بنابراین رابطه ضعیف ممکن است با توانایی افراد در متوقف کردن قماربازی و نادیده انگاشتن عواقب منفی اعمالشان مرتبط باشد. این رابطه ها همچنین ممکن است بر خلق تأثیرگذار باشد و با استرس ضعیف تر شود که ممکن است دلیل برگشت یا عود اعتیاد به قمار در طی دوره های مختلف زندگی آنها نیز باشد.

لینگفورد ـ هگز افزود که بازبینی فعالیت و رابطه ها در قشر اینسولا و هسته اکومبنس در اعتیاد به قمار نه تنها ممکن است به پزشکان در ارزیابی اثربخشی درمان کمک کند بلکه ممکن است از عود کردن به عنوان یک مشکل رایج در اعتیاد نیز پیشگیری کند. این گروه اکنون در حال بررسی درمان های کاهش دهنده فعالیت این نواحی می باشند و در تلاشند تا هوس معطوف به این بیماری را کاهش دهند. آنها همچنین مایلند تا فعالیت های مغزی در افراد دارای اعتیاد به قمار و بدون اعتیاد را مقایسه کنند تا دلیل اینکه اعتیاد در برخی روند افزایشی سریعی دارد و برخی خیر را بررسی کنند.

منبع: مشاورانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.