میانسالی پر استرس و افزایش ریسک آلزایمر

میانسالی پر استرس در زنان منجر به افزایش ریسک آلزایمر در پیری می شود

بر اساس مطالعات پیشین، چنین فرض می شد که استرس کاری یا خانوادگی منجر به افزایش ریسک زوال عقل در سنین بالا نمی شود، اما اخیرا متخصصان شواهدی را ارائه داده اند که نشان می دهد استرس مزمن می تواند منجر به افزایش احتمال آلزایمر در برخی افراد شود.

کسی مطمئن نیست، اما بر اساس برخی نظریات، مانند نظریه رابرت ویلسون، پروفسور نوروساینس و روان شناسی در دانشگاه راش، شیکاگو، این احتمال وجود دارد که استرس مزمن، از طریق تاثیر بر روی برخی هورمون ها، تاثیر جریان مغزی افراد را کاهش دهد، و هم چنین احتمالا برخی افراد بیش از بقیه نسبت به تغییرات مغزی مرتبط با الزایمر آسیب پذیر هستند.

بیشتر بخوانید:

پذیرش و کنار آمدن با فرآیند پیری

مطالعات گذشته، عموما روی تاثیرات احتمالی اسیب های شدیدتر تمرکز کرده اند. اما لنا جانسون سرپرست این مطالعه در دانشگاه گوتنبرگ سوئد اظهار می کند که این مطالعه بر استرس زاهای متداول تاکید داشته است. این گروه مطالعاتی اطلاعات مورد نیاز را از 800 زن سوئدی طی 4 دهه زندگی انها، از دهه ی 30 سالگی تا اوایل دهه ی 50 سالگی جمع اوری نمودند. ازمودنی ها تحت آزمون های روان پزشکی دوره ای بوده و به پرسشنامه هایی در ارتباط با استرس روزانه پاسخ دادند، مثل طلاق، وضعیت شغلی و موضوعات مرتبط با سلامت خانواده.

در طول 37 سال، 19 درصد زنان دچار زوال عقل-بیشتر آلزایمر- شدند و ریسک ابتلا همبسته با میزان استرس زاهای زندگی که ازمودنی در 4 دهه ی قبل گزارش کرده بود افزایش می یافت. هر استرس زای زندگی ریسک الزایمر را 17 درصد بالاتر می برد.

دکتر مارک گوردون، سرپرست نورولوژی در یکی از بیمارستان های نیویورک می نویسد: مطالعات قبلی دلائل دیگری را برای الزایمر برشمردند از جمله فشار خون بالا، دیابت، چاقی و یا درآمد پایین. مطالعه ی جانسون و همکارانش تاثیر استرسورها را نشان می دهد اما اثبات نمی کند که ایا با یک مداخله می توان در نتیجه ی نهایی تاثیر گذاشت یا خیر.. و نمی توان بر مبنای تنها یک مطالعه توصیه را ارائه داد.

دکتر ویلسون نیز می نویسد: یافته ی جالب اینست که استرسورهای زندگی بر حسب احساسی که زنها نسبت به انها دارند تاثیر می گذارند. زنان مورد مطالعه سطح استرس معمولشان مورد سوال قرار گرفتند، از جمله تنش ها، ترس یا مشکلات خواب در ارتباط با شغل، خانواده یا سلامت فردی. زنانی که در برابر یک استرس پاسخ طولانی مدت می دهند بیشتر در معرض خطر آلزایمر قرار داشتند درست به اندازه ی زنانی که زندگی بسیار استرس زایی داشتند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

رابطه بین شادی، سن و زیبایی

این مطالعه هم چنین نشان می دهد استرس ها حتی زمانی که احساس می کنید در ان غرق نشده اید عوارضی را بهمراه خواهند داشت. این گونه استرس ها هر روز شما را ازار داده و سایش روحی بهمراه دارند، و نباید دست کم گرفته شوند. تنها سوالی که اینجا پیش می اید اینست که ایا کاهش استرس تفاوتی در ریسک ابتلا به الزایمر ایجاد خواهد کرد یا نه؟

دکتر گوردون می نویسد: برای نتیجه گیری مطمئن تر نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه مخصوصا روی گروه های دیگر هست، با توجه به اینکه این مطالعه تنها روی زنان سفید پوست صورت گرفته است. هم چنین وی در ادامه می نویسد: دلائل الزایمر هنوز روشن نیست و می توان ان را ترکیبی از فاکتورهای ژنتیکی، تاریخچه ی خانوادگی و تاثیرات محیطی دانست، و استرس زاها را می توان یکی از چندین دلیل ایجاد آلزایمر دانست.

منبع: کانون مشاوران ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.