ده حقیقت روانشناسی که هر عاشقی باید بداند.

عشق به معنای خیره شدن به یکدیگر نیست، بلکه باهم نگاه کردن به یک مسیر است. “آنتونی دی استاینتیگزوپری”

1.عاشق شدن فقط یک پنجم ثانیه طول می کشد.

وقتی به شخص خاصی نگاه می کنید حدود پنج ثانیه طول می کشد تا فعل و انفعالات تهییج گر لذت بتواند بر عملکرد مغز تأثیر گذارند. مطالعات تصویربرداری مغزی عشق نشان می دهد که دوازده منطقه مغز هنگام عاشق شدن درگیر می شوند. وقتی که به معشوقه خود فکر یا نگاه می کنید، این نواحی هورمون های انتقال دهنده عصبی محرکی همچون اکسی توسین، دوپامین، واسوپرسین و آدرنالین را در مغز آزاد می کنند. مغز وابسته و درگیر عشق می شود همانطور که از عمل یک دوز کوچک کوکائین انتظار می رود.

  1. نقشه مغزی عشق و شهوت

اولین مطالعه در بررسی تفاوت عصبی بین عشق و شهوت جنسی، همپوشی های قابل توجه و تفاوت های متمایزی را نشان می دهد.نتایج نشان دادکه هنگام  احساس عشق و شهوت جنسی برخی از شبکه های بسیار مشابه  فعال می شوند. نواحی فعال شده همان نواحی درگیر در هیجان، انگیزش و تفکرات سطح بالاتر بودند. این روانشناسی عشق نشان می دهد که شهوت جنسی بیش از فقط یک هیجان اساسی است اما، انگیزه هدفمند و فراخوانی تفکرات پیشرفته تری را در بر می گیرد. عشق با یک ناحیه متفاوت در جسم مخطط در راس این هرم قرار می گیرد. این ناحیه مغز معمولاً با متعادل کردن کارکردهای سطح بالاتر و پایین تر ارتباط دارد.

در مورد عشق و  تاثیر آن در مغز بیشتر بخوانید:

فرآیند عشق در مغز

  1. بوسیدن به انتخاب مان کمک می کند.

دو مطالعه جدید از بوسیدن نشان داد که آن جدای از جنبه جنسی داشتن، به افراد در انتخاب همسر و تداوم ارتباط کمک می کند. در مطالعه ای پیمایشی، زنان به ویژه بوسیدن را مهم دانستند، اما، افراد بی بندوبار از هر دو جنس بوسیدن را به عنوان روش بسیار خوبی برای محک زدن وجود دوست جدید دیگری می دانستند. بوسیدن نه تنها برای شروع رابطه مهم است بلکه در حفظ رابطه نیز نقش دارد. محققان دریافتند بین میزان بوسیدن همسران و کیفیت رابطه آنها رابطه وجود دارد. به نظر می رسید که بین رابطه جنسی بیشتر و بهبود رضایت از رابطه همبستگی وجود نداشته باشد.

  1. زوج های دارای 25سال سابقه زندگی مشترک از نظر اخلاقی و رفتاری شبیه به نظر می رسند.

افرادی که 25سال از زندگی مشترکشان می گذرد ممکن است از نظر ویژگی های چهره به هم شباهت یابند. یک مطالعه از روانشناسی عشق نشان داد که ویژگی های چهره زوج های دارای بالای 25 سال زندگی مشترک بیشتر به هم شباهت می یابد، همانطور که توسط افراد دیگری غیر از اعضای خانوده اظهار می شود. این عامل ممکن است به دلیل مشابهت رژیم غذایی، محیط، شخصیت یا حتی به دلیل همدلی با همسرتان در طی سال های زندگی مشترک باشد.

  1. رابطه های از راه دور می توانند مؤثر باشند.

مغایر با عقل سلیم و براساس تحقیقی جدید، ارتباطات از راه دور می توانند مؤثر باشند. دو عامل که موجب می شود ارتباطات از راه دور پابرجا بمانند آن است که زوج ها:

  • صمیمیت بیشتری را به یکدیگر ابراز می کنند.
  • دارای یک دیدگاه ایده آل تری نسبت به شریکشان هستند.

در نتیجه، این افراد اغلب دارای سطوح مشابهی از رضامندی و دوام رابطه می باشند همانند افرادی که از نظر جغرافیایی به یکدیگر نزدیکند.

  1. چهار چیز که ارتباط را سرد می کنند.

بیش از چهل سال است که استادِ روانشناسی به نام جان گاتمن روانشناسی عشق را تحلیل و بررسی کرده است. وی طی دهها سال مطالعات روانشناختی سعی داشت زندگی زوج ها را برای درک نوع رفتارهایی که ماندن آنها با یکدیگر را پیش بینی می کند، مطالعه و پیگیری کند. چهار چیز وجود دارد که رابطه سرد را از بین می برد : انتقاد مکرر، زیاد بیان کردن سخنان تحقیرآمیز و حالت دفاعی و مقابله ای داشتن؛ مورد اخیر زمانی اتفاق می افتد که ارتباط  تقریباً به طور کلی رو به سکون می رود.

  1. ازدواج های مدرن خواستار خودشکوفایی می باشند.

مطابق با مطالعه ای جدید، سال هاست که ازدواج به طور قابل توجهی تغییر چهره داده است. در گذشته ازدواج بیشتر برای حفظ امنیت و استحکام زندگی بود اما امروزه افراد از طرف مقابلشان انتظار خودشکوفایی روانشناختی را دارند. بیش از نیمی از افراد، ازدواج را به عنوان مسیری برای خودشکوفایی و خودتحققی می دانند. متأسفانه، در رویارویی با این درخواست ها، زوج ها زمان کافی برای رسیدن به این پیشرفت را اختصاص نمی دهند.

نویسنده این مطالعه الی فینکل تشریح کرد: “در کل، اگر شما می خواهید به همسرتان کمک کنید تا به ابراز خود و پیشرفت فردی برسد، مهم است که زمان و انرژی کافی برای او صرف کنید. اگرمی دانید که زمان و انرژی موجود نیست؛ بنابراین عقل حکم می کند که با انتظاراتش سازگار شوید که در نتیجه میزان ناامیدی کم شود.

برای داشتن یک ارتباط مناسب این مقاله را نیز بخوانید:

راز شادی در ارتباط زوجین

  1. تمرینی ساده برای استمرار زندگی مشترک

اگر  ارتباطتان به ترمیم کمی نیاز دارد پس ممکن است نیازی به مشارکت در فیلم درمانی؛ فیلم های کوتاهی که فنون رابطه زناشویی را آموزش می دهد، نباشد. مطالعه طولی جدیدی نشان داد که میزان طلاق با تماشای فیلم در مورد ارتباطات و سپس بحث کردن آنها به پایین تر از نیمی کاهش یافته است. سردبیر مطالعه رونالد راگی بیان کرد: ” نتایج نشان می دهد که زن و شوهر دارای حس خیلی خوبی از آنچه ممکن است در ارتباطشان درست و اشتباه باشد، هستند؛ بنابراین، شما ممکن است نیاز به آموزش آنها به صورت مهارت های یکجا و کلی برای از بین بردن میزان طلاق نداشته باشید”.شما ممکن است فقط نیاز به آموزش آنها  برای تفکر در مورد چگونگی رفتار کردن داشته باشید.بعلاوه، دیدن پنج فیلم برایمان منفعتی سه ساله در زندگی زناشویی دارد که عالی است.

  1. رابطه پس از طلاق

حتی بعد از طلاق نیز رابطه الزاماً پایان نمی پذیرد به ویژه اگر پای کودکان درمیان باشند. مطالعه ای علی مقایسه ای در این زمینه نشان داد که احتمال یکی از پنج روش زیر وجود دارد، سه مورد نخست نسبتاً کاربردی می باشند:

  1. دو عضو خنثی که معمولاً در آن پدر حضور ندارد.
  2. دوستانی عالی که در آن والدین سعی می کنند به عنوان دو دوست خوب باقی بمانند.
  3. هم قطارهای مشترک که در آن زوج ها حرکت می کنند اما هر یک فقط همپای خوبی برای تسهیل رفتن دیگری است.
  4. رابطه های خشمناک که در آن دعوای بعد از طلاق ادامه دارد.
  5. حریف های آتشین که در آن پای کودکان به وسط دعوا کشیده می شود و معمولاً در نتیجه آن زیان می بینند.
  6. عشق هدف مهمی در زندگی است.

در نهایت، ما در دنیایی بسیار پیچیده زندگی می کنیم که در آن ما ترغیب می شویم به اندیشیدن اینکه عشق قابل رد شدن است. درست نیست بگوییم که با چشم پوشی از آن می توانیم زندگی بهتری داشته باشیم. مطالعه ای جدید از روانشناسی عشق در بیش از 4000 بزرگسال انگلیسی نشان داد که اعمال به ظاهر ساده ی مهر و همدلی اغلب مهم ترین کار محسوب می شوند.

منبع: مشاورکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.